Van’da ulaştırmadaki kronik sorunlar Bakan Uraloğlu’na soruldu

Van on yılı aşkın süredir bitmeyen yol, tünel ve otoyol çalışmaları toplu bir şekilde Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’na sunuldu.

featured
Paylaş

Bu Yazıyı Paylaş

veya linki kopyala

Bir dönem Van Milletvekilliği yapan, halihazırda ise Saadet-Gelecek Grubu İzmir Milletvekili ve TBMM Başkanlık Divanı Katip Üyesi olan Mustafa Bilici kentin ulaştırma sorunlarını bakanlığa taşıdı. Kendi döneminde kent ile ilgili önemli konulara gündeme alıp çözüme kavuşturan Bilici, yılların tecrübesiyle kentin önemli ulaşım sıkıntılarını gündemleştirdi.

BİLİCİ VAN’I GÜNDEME TAŞIMAYA DEVAM EDİYOR

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’na Van Çevre Yolu, Van-Şırnak Karayolu gibi konuları soru önergesi olarak sunan Bilici, ilk olarak yaşanan sorunları vurgulayan ifadelerle konuyu gündeme taşıdı: “Van ili, konumu itibariyle uluslararası transit geçişlerin sağlandığı, aynı zamanda çevre il bağlantılarının odağında bulunması nedeniyle yük ve yolcu taşımacılığının yoğun yapıldığı bir merkezdir. Ancak jeopolitik konumu ve tarihi gelişimini değerlendiğimizde Van şehri, bugüne kadar karayolları yatırımı bakımından hak ettiği yatırımları alamamıştır. İpek yolu üzerinde bulunan ve doğu ile batı arasında köprü görevi gören Van, Avrupa’yı İran ve Hazar Bölgesi’ne bağlayan, kadim bir kenttir. Bu kadar önemli bir konumda bulunan Van’ın, şehir içi, İl bağlantıları ve uluslararası geçiş yollarının yetersizliği kenti olumsuz etkilemektedir.”

“NÜFUS ARTTIKÇA SORUNLAR BÜYÜYOR”

“Van’daki, nüfus artışı ve hızlı kentleşme, Van’ın dikey ve yatay yönde büyümesini sağlamıştır. Bu durum bölünmüş modern yollar ile yeni alternatif güzergâhların yapılmasını zorunlu kılmaktadır.  Bölgede terör ve güvenlik nedeniyle yerinden olmuş nüfusun en önemli toplanma alanlarından biri haline gelen Van’da 1990’lı yıllardan itibaren çevre il ve ilçelerden yaşanan göç hareketi ile Van’ın nüfusu hızla artmıştır. Bu nüfus artışı doğal seyrinde Van’da araç sayısının artmasına ve dolayısıyla şehir içi trafik yoğunluğu olmak üzere, diğer ulaşım güzergâhlarında da trafik yoğunluğunun artmasına neden olmuştur.”

“VAN ÇEVRE YOLUNUN BİTMESİ TOPLUMSAL BİR ZARURETTİR”

“Tüm bunlarla birlikte trafik kazaları ve buna bağlı problemlerde artmıştır.2010 yılında kentin ve bölgenin ihtiyacı olan “Van Çevre Yolu” konusunda proje çalışması tamamlanarak ihalesi yapılmıştı. Maalesef 13 yıldır bugüne kadar gelmiş geçmiş birçok hükümetin ortaya koyduğu mazeretler nedeniyle, seçim malzemesine dönüştürülen   Van Çevre Yolu bir türlü bitirilemedi. Van’ın en büyük problemlerinden biri haline gelen ve Vanlıların günlük hayatını olumsuz etkileyen şehir içi trafik yoğunluğunun rahatlaması için “Van Çevre Yolu” projesinin en kısa zamanda tamamlanması toplumsal bir zarurettir.”

İşte Bakan Uraloğlu’na yöneltilen sorular:

Bu ifadelerden sonra Bakan Uraloğlu’na kenti yakından ilgilendiren projeleri de soran Bilici, şu soruları sordu;

“Van Çevre Yolu” projesinin 13 yıldır tamamlanamıyor olmasının nedenleri nelerdir?

Bu konuda ihmal var mıdır?

On yıl gibi çok uzun bir dönem atıl vaziyette kaldıktan 2020 yılında yeniden başlatılan Van çevre yolu projesinde bugüne değin ne kadar kamu zararı meydana gelmiştir?

İmar kanunu ve 18. Madde uygulaması ile yapılan Van çevre yolu projesi, yol güzergahında bulunan birçok mülk sahibini mağdur etmiştir. 18.Madde uygulaması ile söz konusu alanda yüzde kaç DOP kesintisi yapılmıştır.

Son 13 yıl içinde projesi tamamlanan veya yapımı devam eden kaç çevre yolu vardır. Bunların hangileri kamulaştıra yöntemi, hangileri 18.madde uygulaması ile yapılmıştır.

Yapımının devam ettiği belirtilen Van çevre yolu projesi ne aşamadadır? Söz konusu yol, bağlantı yolları ile birlikte ne zaman kullanıma açılacaktır.

Her seçim döneminde siyasilerin yoğunlaştığı, seçimlerden sonra unuttuğu Van çevre yolu projesinin yarattığı mağduriyet ve oluşturduğu beklenti tüm bölge halkını sosyo- ekonomik olarak olumsuz etkilemiştir. Her defasında Elmalık etabı ile ilgili telaffuz edilen Kuzey Edremit etabı ile ilgili herhangi bir çalışmanız var mıdır?

Van-Hakkâri kara yolunda inşa edilen Güzeldere Tüneli’nin yapım çalışmaları ne aşamadır?Ne zaman tamamlanacaktır?

Uzun yıllardır gündemde olan Van-Şırnak karayolu projesi ne aşamadadır? Söz konu yol ile ilgili çalışmalar devam etmekte midir?

Van-Bitlis karayolu üzerinde bulunan en yüksek rakımlı geçidi olan Kuskunkıran Geçidine 2.tüp yapılacak mı? Bu konuda bir çalışma var mıdır?

Van-Ağrı karayolu üzerinde yer alan Tendürek Dağı geçidi ile ilgili Bakanlığınızın herhangi bir çalışması var mıdır?

BAHÇESARAY’DA FACİAYI ÖNLEMEK İÇİN NE GİBİ ÖNLEMLER ALINDI?

Van’dan, Bahçesaray’a 3000 metre rakımlı Karabet Geçidi’nden geçilerek, kıvrım kıvrım ve dolambaçlı yollar aşılarak ilçeye ulaşılır. Kış mevsiminde onlarca çığ riskinin bulunduğu karayolunda, 2020 yılı şubat ayında meydana gelen 2 ayrı çığ faciasında 42 kişi hayatını kaybetmiş, 84 vatandaşımızda yaralı kurtarılmıştı. Söz konusu güzergahı kullananların korkulu rüyası haline gelen Van-Bahçesaray arasında bir daha aynı faciaların yaşanmaması amacıyla ne gibi önlemler alındı? Mevcut kar tünelinin uzatılması veya alternatif yol gibi bir çalışmanı var mıdır?

Yaklaşık 1 milyon 200 bin nüfusu ile Türkiye’nin en kalabalık şehirlerinden biri olan Van’da şehir içi ulaşım nedeniyle iş ve hayat düzeni aksamaktadır. Şehir içi trafiğini rahatlatacak ve transit geçişle akışı hızlandıracak Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sanayi Sitesi ve Karayolları kavşaklarında daha önce beyan edildiği üzere alt geçitler yapılacak mı? 

Van’da ulaştırmadaki kronik sorunlar Bakan Uraloğlu’na soruldu