GİRESUN-BHA
Tirebolu-Torul Yolu'nun yeniden devlet yatırım programına alınması ve modernize edilmesi talebiyle Tirebolu’da bir araya geldi. Giresun ve Gümüşhane halkı, yıllardır süregelen bir sorun olan Tirebolu-Torul Yolu'nun yeniden devlet yatırım programına alınması ve modernize edilmesi talebiyle Tirebolu’da bir araya geldi. Tirebolu Kalesinde başlaya yürüyüş, Liman Mevkiinde bulunan Atatürk Anıtına kadar sürdü. Anıt önünde toplanan halk kalabalığı mitinge dönüştürdü.
İl Genel Meclis Üyesi Ömer Cebeci yaptığı açış konuşması ile yolun kısaca geçmişine değinerek “Dönemin Cumhurbaşkanı Fahri Korutürk'ün girişimleriyle 1976 yılında devlet programına alınan ve 1978'de yapımına başlanan Tirebolu-Torul Yolu, Giresun Limanı'nın daha verimli çalışabilmesi ve Karadeniz'i Harşit Vadisi üzerinden İran ve Asya'ya bağlama amacı taşıyordu. Ancak yolun yapımı, çeşitli lobiler ve komşu illerin siyasetçileri tarafından engellenerek tam 22 yıl sürdü ve ancak 2000'li yılların başında trafiğe açılabildi. Yolun kaderi gecikmeyle sınırlı kalmadı; 22 Ağustos 2020'de yaşanan menfez çökmesi sonucu 5 asker ve 1 operatör şehit oldu. Son bir yılda ise kazalarda 12 vatandaş hayatını kaybetti. Bu acı kayıplar, yolun modernize edilmesinin ne kadar elzem olduğunu bir kez daha gözler önüne serdi.
MEVCUT DURUM VE MODERNİZASYON İHTİYACI
1978'de yatırım programına alınan yol, o dönemin araç sayıları ve tonajlarına göre planlanmıştı. Aradan geçen 40 yılı aşkın sürede hem araç sayısı hem de taşıma kapasitesi katlanarak artmış, yolun fiziksel altyapısı ciddi deformasyona uğramış ve Harşit Vadisi halkı için tehlikeli bir hale gelmiştir. Bugün dahi Tirebolu-Torul Yolu, Karayollarının 1. sınıf yol ağına dâhil değildir. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından 2015 yılında hazırlanan projede 36 tünel ve 19 viyadük bulunmakta olup, tünellerin toplam uzunluğu 23 kilometre, projenin toplam uzunluğu ise 73 kilometredir. Bu projenin gerçekleşmesiyle 1.5 saatlik yolculuk süresi 55 dakikaya düşecek ve ciddi akaryakıt tasarrufu sağlanacaktır” dedi.
Mitingde yapılan konuşmalarda, yolun tamamlanması durumunda bölgeye sağlayacağı faydalar dile getirildi. Harşit Vadisi'nin bir ticaret koridoruna dönüşeceği ve Giresun Limanı'nın Erzincan, Erzurum, İran ve Asya'ya bağlanacağı belirtildi. Karadeniz'in ürünlerinin iç ve dış pazarlara en kısa yoldan ulaşacağı, tarım ve hayvancılığın yeniden canlanacağı, dağ köylerinde üretilen fındık, bal, süt, et ve yerel ürünlerin daha hızlı, güvenli ve ucuza pazara ulaşacağı ifade edildi. Organize sanayi serbest bölgelerinin oluşacağı ve Giresun'a ikinci bir liman yapılarak Giresun'un bölgesel lojistik üst olacağı vurgulandı. Kırsal turizmin canlanacağı, binlerce yeni iş alanı açılacağı, gençlerin memleketlerinde kalmasının sağlanacağı ve kültürel bağların güçleneceği belirtildi.
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDAN ÇAĞRI
Harşit Vadisi Platformu Başkanı M. Çınar Çetinkaya, mitingde yaptığı konuşmada, Tirebolu-Torul Yolu'nun neden sahipsiz kaldığına değindi. Türkiye'de girişimciliğin yeterince gelişmediğini ve STK'ların bölge çıkarları doğrultusunda güçlü bir etki oluşturamadığını belirtti. Gümüşhane'nin en az gelişmiş iller arasında son sırada (6. bölge), Giresun'un ise 5. bölgede yer aldığını hatırlattı. Platformun, bölge sorunlarının çözümü için Ankara siyaseti üzerinde etkili çalışmalar yaptığını vurguladı. Geçmişte Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu ile yapılan görüşmede, Trabzon lobisinin güçlü olmasının aksine Giresun'un etkili bir STK yapısının olmadığına dair bir uyarı aldıklarını aktardı.