ANKARA-BHA
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (TCMB), Yapısal Ekonomik Araştırmalar Genel Müdür Yardımcısı Altan Aldan ve Uzman Yardımcısı Didem Yazıcı tarafından hazırlanan “Türkiye’nin AB’ye İhracatında Talep Koşulları ve Pazar Payı Gelişmelerinin Etkisi” başlıklı analizini yayımladı. Analize göre, Türkiye’nin AB’ye ihracatındaki artış, dış talep koşulları ve pazar payı kazanımlarıyla şekilleniyor.
Analizde, 2023 yılında küresel parasal sıkılaşma nedeniyle dış talebin zayıfladığı, bunun da ihracat artışını sınırladığı belirtilse de, 2024 yılının ilk 8 ayında Türkiye’nin ihracatının bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 3,9 artarak 170,8 milyar dolara yükseldiği vurgulandı. Özellikle AB pazarındaki talep koşullarına rağmen Türkiye’nin ihracatının arttığına dikkat çekildi.
AB’nin toplam ithalatı 2023 yılı başından itibaren düşüş gösterirken, Türkiye’nin AB’ye ihracatı aynı dönemde artarak aylık ortalama 8,7 milyar dolardan 8,9 milyar dolara çıktı. Bu, Türkiye’nin AB pazarındaki pazar payının yükseldiğini gösteriyor. Türkiye’nin AB ithalatındaki payı, 2024 yılında yüzde 4,1 ile tarihi zirvesine ulaşmış durumda.
Motorlu kara taşıtı imalatı gibi sektörlerde, talep koşullarındaki gerilemeye rağmen pazar payı kazanımlarının ihracata katkı sağladığı belirtiliyor. Ana metal sanayi gibi bazı sektörlerde ise pazar payı kazanımları, ihracat artışını daha da destekledi. Genel olarak, Türkiye’nin AB pazarındaki payı son dönemde belirgin şekilde artmış ve bu artış birçok sektöre yayılmış durumda.
Analizde, Türkiye’nin AB pazarındaki güçlü rekabet gücünün, ihracatın devam eden artışına katkı sağlayacağı ve AB’nin ithalat talebinin artmasıyla birlikte Türkiye’nin ihracatının daha da güçleneceği öngörülüyor.