KEP Sistemi E-Ticaret Sektöründeki Güveni Artırıyor

featured
Paylaş

Bu Yazıyı Paylaş

veya linki kopyala

KEP Sistemi E-Ticaret Sektöründeki Güveni Artırıyor

Ülkemizde elektronik ticaretin her geçen yıl daha da yaygınlaşması güvenli alışveriş ihtiyacını ve yeni yasal düzenlemeleri de beraberinde getiriyor. Yapılan yeni düzenlemelerle e-ticaret sektörü ve pazar yerleri için getirilen KEP kullanımı şartı ise hem satıcı hem de alıcı haklarını koruma altına alıyor.

Ticaret Bakanlığı Elektronik Ticaret Bilgi Sisteminin (ETBİS) verilerine göre Türkiye’de 2022 yılında e-ticaret hacmi bir önceki yıla göre yüzde 109 artışla 800,7 milyar TL olarak gerçekleşti. Sipariş adetleri ise bir önceki yıla göre yüzde 43 artış gösterdi. Ülkemizde e-ticaret faaliyetinde bulunan işletmelerin sayısının da 548.688 olduğu açıklandı. E-ticaret pazarının hızlı büyümesi, bu alanda ortaya çıkan güvenli alışveriş ihtiyacını da beraberinde getirmiş oldu. Güvenli alışverişi sağlayarak hem platformları hem de alıcı ve satıcıları korumak amacıyla yapılan yasal düzenlemelerle birlikte e-ticaret sektörüne ve pazar yeri satıcılarına KEP (Kayıtlı Elektronik Posta) kullanımı şartı getirildi.

KEP, ALICI VE SATICIYI GÜVEN ALTINA ALIYOR

29 Aralık 2022 tarihinde 32058 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan “Elektronik Hizmet Sağlayıcı ve Elektronik Ticaret Hizmet Sağlayıcılar Hakkında Yönetmelik” ile e-ticaret yapan firmaların şikâyet, başvuru ve itiraz gibi tüm resmî yazışmalarının noter ve KEP sistemi üzerinden yapılacağı açıklandı. Aynı yasal düzenleme ile pazar yerlerinde satıcı olanların ya da olmak isteyenlerin de KEP adresi almaları zorunlu hale geldi. Bu yasal düzenleme ile artık platformlar ve satıcılar tüm resmî işlemlerini KEP’le sürdürerek ticaretlerini güven altına alabiliyor. İsteğe bağlı KEP sahibi olan bireyler ise alışverişlerinde yaşanacak olası sorunların çözümü için satıcı ya da platformla tüm yazışmalarını Kayıtlı Elektronik Posta sistemi üzerinden ilerleterek; yasal geçerliliği olan bir iletişim kurabiliyor.

 

YILDIZ: “KEP, E-TİCARET SEKTÖRÜNE ÖNEMLİ KATKILAR SAĞLIYOR”

KEP’in e-ticaret sektörü ve pazar yeri için önemine vurgu yapan TÜRKKEP Genel Müdürü Olcay Yıldız, “Ülkemizde ve dünyada e-ticaret sektörünün hızla büyümesiyle pek çok şirket ticaretini online platformlar üzerinden gerçekleştirme eğilimine girdi. Ancak bu artış güvenli online ticaret ihtiyacını da beraberinde getirdi. Yeni yönetmelikte resmî iletişim yöntemi olarak sunulan KEP sistemi ile e-ticaret platformları, satıcılar ve alıcılar arasındaki iletişim çok daha güvenli bir hale gelmiş oluyor. E-ticaret sektöründe ve pazar yerlerinde KEP kullanımı, sektöre hız ve kalite konusunda da önemli katkılar sağlıyor. Biz TÜRKKEP olarak; özel şirketlerden kamu kurumlarına, STK’lardan bireylere kadar ülkemizin her yerinde kaliteli hizmet anlayışıyla faaliyetlerimizi sürdürüyoruz. KEP kullanımı şu ana kadar olduğu gibi bundan sonra da farklı sektörlerde hızla yaygınlaşıyor olacak.” dedi.

PEKİ KEP NEDİR?

KEP sistemi, posta göndericisi ve alıcısının kimliklerinin net bir şekilde belli olduğu, iletinin içeriği ve zamanında herhangi bir değişikliğin yapılamadığı, taraflar arasındaki uyuşmazlık durumunda hukuki geçerliliğe sahip olan elektronik posta hizmeti olarak tanımlanıyor. Kayıtlı Elektronik Posta sistemi ile iletinin gönderici ve alıcı kimlikleri, ileti zamanı, teslim ediliş zaman bilgisi, okunma zamanı ve içeriğin bütünlüğü gibi bilgiler, delil niteliği taşıyarak 20 yıl süreyle saklanıyor. KEP sistemi, elektronik postanın iletilmesi esnasında yapılan tüm işlemlerle ilgili hukuki geçerliliğe sahip delil mahiyetinde kayıt tutuyor. Bu bilgiler ışığında KEP sisteminde ileti oluşturan gönderici elektronik postayı kendisinin göndermediğini, alıcı da elektronik postanın kendisine teslim edilmediğini iddia edemiyor. KEP sistemi; posta, arşiv, baskı, toner ve kargo gibi masrafları ortadan kaldırarak gönderi, depolama ve lojistik maliyetlerinden ciddi oranda tasarruf sağlıyor. Maliyet tasarrufunun yanı sıra kâğıt kullanımını sıfıra indirerek ağaçları koruyor. Kargoya ihtiyaç duyulmaması nedeniyle de karbon ayak izinin azaltılmasına yardımcı oluyor.

KEP İLE YÜZDE 99 MALİYET TASARRUFU

Tüm hizmet ve iş akışının hızla elektronik ortama taşındığı ve yüz yüze etkileşimin azaldığı bir ortamda KEP, alıcı ve satıcıyı koruyan bir hizmet olarak öne çıkıyor. Üstelik noter üzerinden iadeli taahhütlü posta ile giden bir evrakın kişiye ulaşma süresi en az iki gün iken, KEP bu süreyi sadece birkaç saniyeye indiriyor. Benzer şekilde noter üzerinden yapılan işlemlere göre KEP, yaklaşık yüzde 99 maliyet tasarrufu sağlıyor.

NASIL KEP ADRESİ EDİNEBİLİRİM?

KEP hizmeti, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunun (BTK) KEP Hizmet Sağlayıcısı olarak yetkilendirdiği kurumlar tarafından sağlanıyor. Türkiye’nin güven kurumu olan TÜRKKEP de 25 Şubat 2013 tarihinden bu yana BTK tarafından yetkili KEP Hizmet Sağlayıcısı olarak hizmet veriyor. TÜRKKEP ile pazar yeri mağazası ya da e-ticaret firması için KEP hesabı oluşturmak oldukça kolay. Bir KEP adresine sahip olmak için TÜRKKEP web sitesi üzerinden https://turkkep.com.tr/kullanici-talep-formu/ ile online olarak ön başvurunuzu gerçekleştirilebilir ya da 81 ilde yer alan 200’e yakın TÜRKKEP başvuru merkezi üzerinden kolaylıkla başvuruda bulunabilirsiniz.

KEP Sistemi E-Ticaret Sektöründeki Güveni Artırıyor