M.SAİD YALÇIN
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, demiryolu ağını 13 bin 150 kilometreye çıkardıklarını, Bakanlık olarak kent içi ulaşımda 320 kilometre raylı sistem projesini hayata geçirdiklerinin altını çizerek, şu anda şehir içi raylı sistemler ile birlikte devam eden demiryolu yatırım bütçesinin 27 milyar dolar olduğunu açıkladı.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Sürdürülebilir ve Akıllı Hareketlilik Stratejisi ve Eylem Planı tanıtım toplantısına katıldı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak yatırımlarla Türkiye’nin, “küresel lojistik bir süper güç olma” ve “dünyanın en büyük 10 ekonomisi arasına girme” hedefi doğrultusunda Türkiye Yüzyılı ile yeni bir tarihi başlangıca hazırlandıklarını ifade eden Karaismailoğlu, “Türkiye’nin dört bir köşesinde 5 bine yakın şantiyede ve hizmet noktamızda 700 bine yaklaşan mesai arkadaşımla alın teri döktüğümüz yatırımlarımızı, bütünsel kalkınma ve ‘Ulaştırma 2053’ vizyonu çerçevesinde mobilite, lojistik ve dijitalleşme odağında gerçekleştiriyoruz. Geleceği bugünden tasarlarken teknolojideki gelişmeleri, küresel trendleri dikkate alıyor, dünyadaki gelişmeleri yakından takip ediyoruz. Bu kapsamda ‘Sürdürülebilir ve Akıllı Hareketlilik Stratejisi ve Eylem Planı’ çalışması ve bu çalışmanın çıktısı olan Hareketlilik Merkezi Tasarım Rehberi, Sürdürülebilir, Akıllı Hareketlilik İndeksi ile ilgili diğer çalışmalar, bu vizyonun bir ürünüdür. Ulaşımın dışsal etkilerini asgari düzeye indirmek, bugün ulaşım alanındaki karar alıcıların temel ve ortak gayesidir” ifadelerini kullandı.
SERA GAZI EMİSYONLARINI SIFIRA İNDİRMEYE YÖNELİK SOMUT ADIMLAR ATIYORUZ
Bu gayeye ulaşmak üzere ulaşımdaki odak alanlarına baktıklarında “karbonsuzlaşma”, “elektrifikasyon”, “emniyet”, “dijitalleşme” ve “erişilebilirlik” kavramlarının öne çıktığına dikkati çeken Karaismailoğlu, Avrupa Komisyonu’nun Aralık 2019’da Avrupa Yeşil Mutabakatı’nı duyurduğunu anımsattı. Karaismailoğlu, “Bu mutabakat temel olarak 2030’a kadar Avrupa kıtasında ulaşım odaklı karbon salınımını yüzde 50 azaltmayı, 2050 yılına gelindiğinde ise sıfır karbon salınımı hedefine ulaşmayı amaçlamaktadır. Türkiye olarak, küresel ekonomideki güç dengelerini etkileyecek bu ve benzeri uygulamaları her zaman yakından takip etmekteyiz. Bu nedenle ‘Sürdürülebilir ve Akıllı Hareketlilik Stratejisi ve Eylem Planı’mızda; sürdürülebilir ve akıllı taşımacılığın, yeşil denizcilik ve yeşil liman uygulamalarının, demiryolu taşımacılığının geliştirilmesi ile yakıt tüketiminin ve emisyonların azaltılması ve mikro hareketlilik araçlarının kullanımının yaygınlaştırılması hedeflerine yer verdik. Ayrıca; ülkemizin Paris Antlaşması’na taraf olması ile birlikte ‘2053 Net Sıfır Emisyon Hedefi’ ve ‘Yeşil Kalkınması Politikası’ doğrultusunda kısa, orta ve uzun vadeli stratejik hedef ve eylemlerin belirlenmesi için de çalışmalara başlanılmıştır. Bunun yanı sıra 2053 yılı için hedeflediğimiz sıfır emisyon doğrultusunda ulaşım odaklı sera gazı emisyonlarını sıfıra indirmeye yönelik somut adımlar da atıyoruz” değerlendirmesinde bulundu.
13 PROJEDE TOPLAM 177 KİLOMETRE UZUNLUĞUNDA RAYLI SİSTEM HATTI İNŞAATI DEVAM EDİYOR
“Türkiye olarak tayin ettiğimiz bu yeşil dönüşüm vizyonumuzda demiryollarının yeri oldukça önemlidir” diyen Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, ulusal düzeyde yapılan demiryolu yatırımları, önemli karayolu, havayolu ve haberleşme projelerinin bütünsel kalkınmaya ve ulaşımda sürdürülebilirliğe önemli katkılar sağladığını söyledi. 2003 yılından bugüne demiryoluna 346,6 milyar liralık yatırım yaptıklarının altını çizen Karaismailoğlu, kent içi ulaşımda raylı sistem yatırımlarına da devam ettiklerini dile getirdi. Türkiye’yi demir ağlarla yeni baştan ördüklerini kaydeden Karaismailoğlu, “Yeni nesil demiryolu ve kent içi raylı sistem taşımacılığını milletimizle buluşturduk. İlk iş olarak, mevcut demiryolu ağlarımızın tamamını yeniledik. Ülkemizi Hızlı Tren işletmeciliği ile tanıştırdık. 1460 kilometre Hızlı Tren hattı inşa ettik. Demiryolu ağımızı 13 bin 150 kilometreye çıkardık. Bakanlık olarak kent içi ulaşımda 320 kilometre raylı sistem projesini hayata geçirdik. Bakanlığımızca yapımı devam eden 13 projede de toplam 177 kilometre uzunluğunda raylı sistem hattı inşaatı devam etmektedir” şeklinde konuştu.
KAZLIÇEŞME-SİRKECİ KENTSEL ULAŞIM VE REKREASYON ODAKLI DÖNÜŞÜM PROJESİ’Nİ İSTANBULLULARLA BULUŞTURACAĞIZ
Şu anda şehir içi raylı sistemler ile birlikte demiryolunda 27 milyar dolarlık yatırım yaptıklarını açıklayan Karaismailoğlu, yapılan projelerin sadece bir kent içi ulaşım projesi olmayıp aynı zamanda içinde rekreasyon ve yürüme alanlarının olduğu çevreci sürdürülebilir projeler olduğunu söyledi. Bunların en güzel örneklerinden birinin de Kazlıçeşme-Sirkeci Kentsel Ulaşım ve Rekreasyon Odaklı Dönüşüm Projesi olduğunu ifade eden Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, proje kapsamında Kazlıçeşme ile Sirkeci arasında atıl bulunan 8,5 kilometrelik raylı sistem hattının yaya odaklı, çevreye duyarlı bir şekilde yeniden yapımının gerçekleştirildiğini anlattı. Ayrıca aynı güzergahta 74 bin metrekarelik yeni yeşil alanı, 7,5 kilometrelik bisiklet ve 6,5 kilometrelik yaya yolu, 10 bin 120 metrekarelik meydan ve rekreasyon alanı ile sürdürülebilirlik anlamında önemli bir proje olduğunu dile getiren Karaismailoğlu, projeyi en kısa zamanda İstanbul ile buluşturacaklarını belirtti.
DEMİRYOLUNDA YERLİ VE MİLLİ ÇOK ÖNEMLİ ÇALIŞMALARIMIZ VAR
Demiryollarında özellikle demiryolu araçlarıyla ilgili de yerli ve milli olarak çok önemli çalışmalar yaptıklarını vurgulayan Karaismailoğlu, hızı saatte 160 kilometre olacak şekilde ilk millî ve yerli elektrikli tren üretimi gerçekleştirecek çalışmaları tamamladıklarını söyledi. Testlerde 10 bin kilometreyi geçtiklerini dile getiren Karaismailoğlu, yakın zamanda sertifikasını aldıktan sonra seri üretime başlayacaklarını söyledi. Ayrıca, hızı 225 kilometrelik araçların tasarımlarının da devam ettiğinin altını çizen Karaismailoğlu, onlarında önce prototiplerini üreteceklerini, daha sonra da seri üretimine başlayacaklarını dile getirdi. 2035 yılına kadar sadece Türkiye için demiryolu araçlarıyla ilgili 17.5 milyar dolarlık bir pazar olacağını bildiren Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, bunu büyük bir oranda yerli ve milli olarak tamamlayacaklarına dikkati çekti.
FOSİL YAKITLI ARAÇLARIN AŞAMALI OLARAK KALDIRILMASI İÇİN ÇALIŞMALARI SÜRDÜRÜYORUZ
Karaismailoğlu, diğer yandan kentsel ortamdan fosil yakıtlı araçların aşamalı olarak kaldırılması için çalışmaları sürdürdüklerini kaydederek, açıklamasına şöyle devam etti:
“Petrole bağımlılığın ve sera gazı emisyonlarının azaltılmasına katkı sağlayacak elektrikli araçlar için uygun şarj altyapısının geliştirilmesi amacıyla Elektrikli Araç Şarj İstasyonlarının Yer Seçiminin Belirlenmesi ve Simülasyon Programının Oluşturulması Projesi’nin hayata geçirilmesini planlıyoruz. Ayrıca ülkemizde kullanımı gün geçtikçe artan mikromobilite araçlarının ulaşımda yaşanan gelişme ve değişimler bu araçların kullanım alanlarını genişletmiştir. Örneğin kargo taşımacılığında Bakanlık olarak önemli bir adım attık. PTT, teslimatlarını e-skuter araçları ile yapmaya başladı. Bu araçlar hem çevre dostu hem de düşük işletme maliyet özelliğine sahip, diğer fosil yakıtlı araçlara kıyasla 7-8 kat daha düşük oluyor. Bu bilinçle araç sayısını sürekli arttırarak PTT’de kullanılan e-skuter sayısı Ağustos 2022 itibariyle 500 olan sayı, Aralık 2022’de 700’e ulaşmıştır. Dünya çapında mevcut durumda paylaşımlı 4.6 milyon e-skuter sayısının 2024’e kadar 6 katına çıkacağı öngörülüyor. Tahminler, geleceğin şehirlerinde mikromobilite araçlarının birden fazla kullanım alanında çok yaygın olarak göreceğimizi destekler niteliktedir.”
HAREKETLİLİK MERKEZLERİNİN İLK SOMUT ÖRNEKLERİNİ İSTANBUL VE ANKARA’DA HAYATA GEÇİRECEĞİZ
“Sürdürülebilir ve Akıllı Hareketlilik Stratejisi ve Eylem Planı’nın” Bakanlığın; mobilite, lojistik, dijitalleşme vizyonu odağında, yönetilebilirlikten emniyet ve güvenliğe, teknolojiden, finansal yönetime, çevresel sürdürülebilirlikten erişilebilirliğe kadar geniş bir bakış açısı ile ele alındığının altını çizen Karaismailoğlu, eylem planı hakkında şu bilgileri paylaştı:
“Bu kapsamda, ulusal ve kent içi düzeyde tüm ulaşım türlerini kapsayacak şekilde bakanlığımızın hareketlilik alanında gelecek yol haritası, temel odak alanları belirlenmiştir. Bu doğrultuda bireylerin, mal ve hizmetlerin sürdürülebilir, çevreci, bütünsel hareketliliğini sağlamak üzere strateji ve politikaların geliştirilmesi ve bu politikalara ilişkin eylemlerin hayata geçirilmesi planlanmaktadır. Ayrıca eylem planı çalışması yakın bir zamanda ilgili paydaşlarımızla paylaşılacaktır. Yıldız Teknik Üniversitesi işbirliği ile gerçekleştirdiğimiz çalışma kapsamında ayrıca Sürdürülebilir, Akıllı Hareketlilik İndeksi (SAHİ) geliştirilmiş, bu indeks ile kentlerin hareketlilik kapsamında iyileştirmeye açık alanlarını belirleyerek kent içi yatırımlarımız şehirlerin hareketlilik hedefleri ile uyumlaştırılacaktır. Bu çalışma ile yerel ve merkezde ortak vizyon ve hedefler belirlenmiştir. Böylece yönetişim yapısı güçlendirilecek bunun yanı sıra kentsel hareketlilikle ilgili veriler tüm paydaşların dâhil olacağı bir ekosistemde yani hayata geçireceğimiz “Hareketlilik Platformunda” paylaşılacaktır. Bu platformda büyükşehir belediyelerinin Sürdürülebilir, Akıllı Hareketlilik İndeksi’nden aldığı puanlar ilan edilerek belediyelerin indeks sonuçlarına göre durumları buradan takip edilecektir. Ayrıca, entegre hareketlilik yönetimi kapsamında ülkemize özgü ulusal ve kent içi düzeyde tek taşımacılık ağı yönetimine yönelik Bir Hizmet Olarak Hareketlilik (MaaS) uygulama mimarisi çalışması da yapılmıştır. Bu uygulama mimarisine uygun uygulama geliştirme çalışmamız da devam etmektedir. Bu çalışmanın bir çıktısı olarak ayrıca Yıldız Teknik Üniversitesi ile iş birliği içerisinde “Hareketlilik Merkezi Tasarım Rehberi” hazırlanmıştır. Hareketlilik merkezleri insanların yolculuklarını daha çevreci, entegre, erişilebilir ve sürdürülebilir ulaşım hizmetleriyle gerçekleştirebileceği alanları sunmaktadır. Bu merkezler birden çok yenilikçi, çevreci, paylaşımlı ve elektrikli ulaşım türünün bir araya geldiği alanlar olup bu kapsamda sunulan hizmetler daha çevreci, entegre, erişilebilir ulaşıma katkı sağlayacaktır. Bu rehber yeni nesil, çevreci hareketlilik hizmetlerinin kent içi ulaşımda yaygınlaştırılması ve kişilerin ulaşım tercihlerini sürdürülebilir yönde değişmesinde hareketlilik merkezlerinin itici gücünü ortaya çıkarmada önemli bir rol oynayacaktır. Bu çalışma başta yerel yönetimler olmak üzere ülke genelinde hareketlilik merkezlerini inşa edecek ilgili tüm kurum ve kuruluşlar için başvurulacak önemli bir kılavuz olacaktır. Ayrıca Bakanlık olarak hareketlilik merkezlerinin ilk somut örneklerini de İstanbul ve Ankara’da hayata geçireceğiz.” (Birlik Haber Ajansı-BHA)