“Tıbbi cihazların reklamı ve internet üzerinden satışı olmaz”

20. Bölge Kuzeydoğu Optisyen Gözlükçüler Odası Başkanı Taylan Küçüker açıklamalarda bulundu.

featured
Paylaş

Bu Yazıyı Paylaş

veya linki kopyala

Hakan BAKAR/SİVAS-BHA

20. Bölge Kuzeydoğu Optisyen Gözlükçüler Odası Başkanı Taylan Küçüker, “Her türlü gözlük camı, optik çerçeveler, kozmetik numarasız, numaralı kontak lensler ilaç ve tedavi kapsamında değerlendirilen tıbbi cihazdır. Reklam ve internet satışlarına neden karşıyız? Optik ürünler cips kola değil ki, reklam ve internet satışı olsun!” dedi.

Başkan Küçüker, konu hakkında yaptığı açıklamada şu ifadelere yer verdi.
“İlaç tedavi kapsamında değerlendirilen ,geri ödeme sisteminde bulunan ,hekim reçetesi ile satışına izin verilen ,Optik sağlık ürünleri ve hizmetleri cips Cola gibi herhangi bir emtia gibi değerlendirilemez.
Reklam, internet satışları gibi otobanları sermaye zincirlerine açarsanız, Sağlık hizmetlerini piyasalaştırırsanız, ticaret mesleğine dönüştürürseniz, halk sağlığı olumsuz etkilenir. Kamu sağlık harcamalarımız misli ile artar) Pazar sermaye lehinde el değiştirir. Geleneksel müesseseler kapanır. (1980’lerde %25 olan zincir Pazar payı, 2000’lerde %39,günümüzde %50,6 yı aşmıştır.) Sermayenin mesleğin geleceğinde geleneksel müesseselere biçtiği rol yanlarında işçi olarak çalışmamamızdır. Zincirler dikey büyür.
Kapitalist sistemlerde halk sağlığının oyundaki bir pul kadar değer yoktur. Hastanın cebinden çıkan sağlık harcama miktarı artar. Sağlık mesleklerine olan güven ve saygı azalır. Etik ve deontolojik bozulmalara sebep olur. Talep yaratır. Çok sayıda sağlık problemlerine neden olur. Haksız rekabet yönlendirme ve haksız kazanca sebep olur. Sağlık kuruluşlarına ticari görünüm kazanıdır.
Geri ödeme sisteminde bulunan, ilaç ve tedavi kapsamında değerlendirilen, göz hekimi reçetesi ile satışı yapılan tıbbi cihazların reklamı ve internet üzerinden satışı olmaz.
Sermaye sözcüleri reklam ve internet satışları ile pazarın büyüyeceğini iddia ederler. Büyüyecek olan sermayenin Pazar payı, kamu ve hasta sağlık harcamalarıdır.
Her türlü gözlük camı, optik çerçeveler, kozmetik numarasız, numaralı kontak lensler ilaç ve tedavi kapsamında değerlendirilen tıbbi cihazdır.
1994 yılında Türkiye’nin taraf olduğu ‘Avrupa Sınır Ötesi Televizyon Sözleşmesi’ uyarınca, ülkeler arası yayıncılıkta reçeteye tabi ilaç ve tedaviler için reklam yapılmasının kesin olarak yasaklanmıştır.
Reklam, internet yasağı, göz hekimi reçetesi, geri ödeme, odalar ve birlik kilit taşlarımızdır. Sağlığın reklamı internet satışı olmaz.
Hiçbir sermaye grubu karşısında örgütlü bir alım ve meslek birliği istemez. Gözlükçülük sağlık mesleği olarak Cumhuriyetin Türk milletine armağanıdır. Kazanımlarımıza sahip çıkma tüm meslektaşlarımızın Cumhuriyete vefa ve minnet borcudur.

(Reklam ve internet üzerinden satış yaparak 5193 sayılı ohk amaç bölümündeki toplumun ve fertlerin sağlığı nasıl korunacaktır?)
b) Sağlık meslek, Tabip, Diş tabibi, eczacı, hemşire, ebe ve OPTİSYEN ile 1219 sayılı kanunun ek 13 üncü maddesindeki tanımlanan diğer meslek mensuplarını, şeklinde tanımlanmış ve Sağlık mesleği mensubu olarak sınıflandırılmıştır.
Madde 5/c
c) Yanıltıcı, talep artırıcı ve kendilerini övücü tanıtım yapamaz, kampanya düzenleyemez ve hiçbir şekilde reklam yapamaz. Sadece isim, unvan, dal ve adreslerini tanıtabilirler.
Tüm Sağlık mesleklerinde reklam ve internet üzerinden satış yasaktır.
Hollanda, İlaç konusunda da AB ülkeleri ile mahkemelik. İlaç Hollanda da internet üzerinden satılmaktadır.(Diğer SAĞLIK mesleklerini, Optisyenliği düşünemiyorum artık!)
Hollanda’da çevrim içi internet Eczaneler mevcut. Fransa’da posta ile teslimat yapan HOLLANDA menşeli Eczanelerle ilgili tartışmalar sürüyor. Çevrimiçi -Online internet üzerinden Eczanelerin reçetesiz ilaçlarla ilgili olarak yaptığı reklamlar ECZACILIK ÖRGÜTLERİNDE uzun süredir bir rahatsızlık yaratıyorken bu rahatsızlık açılan bir haksız rekabet davası ile artık mahkemeye taşınmış durumda.
Dava konusu olayda İnternet eczanenin reklam kampanyaları düzenleyerek FRANSIZ yasalarını ihlal ettiği öne sürülmektedir. Zira Fransız yasalarında mesleğin saygınlığına karşı olarak görülen bir yaklaşım ve araçlar kullanarak müşteri çekmek, hastaları yanlış ilaç kullanımına yönlendirmek ve ücretli bir arama motoru referansı kullanmak yasaktır. Ayrıca ilaçların elektronik sipariş sürecinde bir sağlık şirketinin de kullanılması gerekmektedir.
Davada davalı çevirim içi (internet) Eczanenin bütün bu hükümleri ihlal ettiği iddia edilmektedir. Buna karşılık davalı eczane de kendilerinin HOLLANDA kökenli bir şirket olduklarını, FRANSA yasalarına tabi olmadıklarını ve faaliyetlerinin HOLLANDA YASALARINA uygun olduğunu öne sürdü.
İlk derece mahkemesinin yaptığı yargılamada HOLLANDA MENŞELİ şirketin aleyhine sonuçlandı. Uyuşmazlığın temyize taşınması üzerine temyiz mahkemesi ön karar verilmesi için Avrupa birliği Adalet Divanına başvuruda bulundu. Temyiz mahkemesi HOLLANDA MENŞELİ şirketin faaliyetlerinin AB yasalarına, özellikle de malların serbest dolaşımına ilişkin kurallara uygun olup olmadığını ilişkin Avrupa Birliği Adalet Divanı kararını bekliyor.
Çevirim içi (online)-İnternet Eczanelerle ilgili uyuşmazlıkların mahkemeye taşındığı tek ülke FRANSA değil. ALMANYA; İTALYA ve Avusturya’da da çevrim içi eczanelerin REKLAMLARI ile ilgili davalar devam etmektedir.
Sağlık alanındaki uygulamalar AB ülkelerinin hepsinde aynı değildir. Her alanında yapılmış.
Fransa’da 7500 göz doktoru vardır. Sağlık otoriteleri Optometri uygulamalarına izin vermiyor. Fransa’da 3 aydan önce bir göz hekiminden randevu alamazsınız.
Özel meslek kanunu ile korunduğumuz için regülasyonun sıkı olması doğaldır.
Sağlığın interneti reklamı olmaz. İnternetten sağlık satın alınmaz. İnternet Eczane ve optisyenlik müessesesi değildir.” ifadelerine yer verdi.

“Tıbbi cihazların reklamı ve internet üzerinden satışı olmaz”