Avukat Altıparmak: Dijital Telif Yasası çıkmadığı için hırsızlığın cezası da yok
Türk İnternet Medya Birliği (TİMBİR) Başkanvekili Avukat Cüneyd Altıparmak, Dijital Telif Yasası’nın çıkmaması ile ilgili açıklamalarda bulundu. Yeni bir düzenlemenin hızla getirilmesi gerektiğini belirten Altıparmak, “Şu an yaşananın hırsızlıktan farkı yok. Dijital Telif Yasası çıkmadığı için hırsızlığın bir cezası da yok. 120 yıl önceki anlayışla yapılan kanun, bugünkü internet çağında hiçbir eseri koruyamaz. Yeni bir düzenleme acilen yasalaşmalı” diye konuştu.
“Sektördekilerin tümünün bilgisine başvurulması şart”
Dijital Telif Yasası’nın, sektörün tamamını ilgilendirdiğini söyleyen Altıparmak, “Konunun görünenden fazla boyutu var. Haber içerikleri, sosyal medya içerikleri, dijital kanallardaki görüntüler, internet medyası alanı ve benzeri genişlikte bir alan. Konunun sektorel boyutu ağır basıyor. Bu konu ile ilgili sektördekilerin tümünün bilgisine başvurulması şart. Ortada bir hukuki olarak bir boşluk var” ifadelerini kullandı.
“Hıza yetişebilmenin ön koşulu çağa uygun mevzuattır”
Yeni yasanın önemine dikkat çeken Altıparmak, “Bilişim ve internet ikilisinin geliştiği bu çağda hıza yetişebilmenin ön koşulu çağa uygun mevzuattır. 120 sene önceki anlayışla yazılan kanun ile olmaz. FSEK’te yasa koyucu özellikle 1995, 2001 ve 2004 tarihlerinde önemli değişiklikler yapıldı. Ancak bu ihtiyaca karşılık vermiyor. Asıl yapılması gereken yeni bir yasanın çıkarılmasıdır” açıklamasında bulundu.
“Arama motorları bu konuda kayıtsız kalıyor”
Google ve diğer arama motorlarının telif hassasiyetini artırması gerektiğini dile getiren Altıparmak, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Dijital Telif Yasası bağımsız olarak yazılmalıdır. Tıpkı 5651 sayılı “İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun gibi bir kanun veya bu kanunun içine bu mevzuatın yerleştirilmesi yöntemi.
Başta Google olmak üzere benzeri arama motorları bu konuda kayıtsız kalıyor ve bu haksız durumla mücadelenin bir parçası olmayı tercih etmiyor. İnsanlar bilgiye sitelerden değil arama motorlarından ulaşıyor. Gelişen bu çağda, arama motorlarının telif hassasiyetini arttırması ve gerekirse bu tip konularda kendisinin müdahil olması lazım.
Tüm dünyadaki örnekleri böyle. Telif hakkını korumak “hileli” biçimde içerik kopyalamanın önüne geçilmesi için tedbirleri almak için düzenlemeler yapmak zorunda. Ülkelerin arama motorlarına karşı hak arayışı için vatandaşına zemin hazırlamak durumunda. Bu olmadan uluslararası alanda bir gazetenin, muhabirin hakkını araması da zorlaşıyor. Bugün birçok ülke bu konuda düzenlemeye gidiyor.”