Reklam Kurulu, Karanlık Ticari Tasarımları İncelemeye Aldı

Ticaret Bakanlığı, Reklam Kurulu'nun karanlık ticari tasarımları inceleme altına aldığını açıkladı.

featured
Paylaş

Bu Yazıyı Paylaş

veya linki kopyala

Reklam Kurulu, Karanlık Ticari Tasarımları İncelemeye Aldı

Ticaret Bakanlığı‘nın resmi sitesinde yayınlanan açıklamaya göre, Reklam Kurulu‘nun 8 Ağustos 2023 tarihli 336 sayılı toplantısında, vatandaşı mağdur edici ticari fiiller, yanıltıcı reklamlar ve haksız rekabete sebebiyet veren uygulamalar incelendi.

Buna göre, toplantıda görüşülen 139 dosyadan 117’si mevzuata aykırı bulundu ve söz konusu reklam ve ticari uygulamalar hakkında durdurma cezası ile birlikte 8 milyon 51 bin 345 lira  idari para cezası ve 2 adet dosya içinde ayrıca erişim engeli tedbiri uygulanmasına karar verildi.

Açıklamada, Reklam Kurulu’nun yılın ilk 8 ayda toplam 1.392 adet dosya hakkında görüş ve değerlendirmelerde bulunduğu ve aldatıcı reklam veya haksız ticari uygulama olduğu tespit edilen 1.226 dosya hakkında durdurma cezasının yanı sıra toplam 51 milyon 909 bin 874 lira idari para cezası ve 36 adet dosya içinde ayrıca erişimin engellenmesine karar verildiği belirtildi.

Tedbiren Durdurma Ve Erişim Engellemesi

Karanlık Ticari Tasarımlar ile ilgili bakanlık tarafından yapılan açıklamada ise şu ifadelere yer verildi:

”Son zamanlarda dijital pazarların yükselişiyle birlikte Reklam Kurulu’nun radarına giren, tüm dünyada “Dark (Commercial) Patterns” adıyla bilinen ve ülkemizde “Karanlık (Ticari) Tasarımlar” olarak anılan ticari uygulamaların, tüketicilerin ekonomik davranış biçimlerini önemli ölçüde bozacak şekillerde ortaya çıktığı görülmüş, Kurul’un bu ayki toplantısının ana odağını da “karanlık ticari tasarımlar” oluşturmuştur.

Bu doğrultuda, Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nde yapılan değişiklikle karanlık tasarımlara ilişkin düzenlemeler uygulamaya konulmuştur. İnternet başta olmak üzere dijital ortamlarda tüketicilerin karar verme veya seçim yapma iradesini olumsuz etkileyen ya da normal şartlar altında vereceği kararda satıcı veya sağlayıcı lehine değişikliklere yol açmayı hedefleyen manipülatif ara yüz tasarımları, seçenekler ya da ifadeler gibi araçlarla yöntemler kullanmak dürüstlük kurallarına aykırılık teşkil etmekte olup “haksız ticari uygulama” olarak kabul edilmiştir.

Bu kapsamda, Reklam Kurulu’nun 336 sayılı toplantısında dijital ortamlarda tüketicilerin karar verme veya seçim yapma iradesini olumsuz etkilemeye yönelik, önceden seçili opsiyonların tüketicilere sunulması, tüketicileri belirli tercihlere yönlendirmek için diğer seçeneklerin zorlaştırılması gibi uygulamalarda bulunan firmalar hakkında yaptırımlar uygulanmıştır.

Toplantı içeriğinde, kamu kurumu olduğu izlenimi vererek finansal okuryazarlığı düşük olan tüketicilerin tecrübe ve bilgi eksikliklerinin istismar edilmesi sonucu mağduriyetlerine neden olabilecek muhatap hakkında tedbiren durdurma ve erişimin engellenmesi kararı alınmıştır.

Bakanlık olarak, manipülatif uygulamalar sebebiyle haksız rekabete, ticaret etiğine aykırı ve mağduriyet oluşturabilecek durumlardan tüketiciler ayrıştırılarak, tüketici tercihlerinin şeffaf ve doğru bilgi akışı çerçevesinde gerçekleştirilmesi amaçlanmaktadır.”

Reklam Kurulu, Karanlık Ticari Tasarımları İncelemeye Aldı

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir