Aydın’ın Efeler ilçesinde yaşayan İhsan Akdeniz’in 10 yaşındayken en büyük hayali cipe binebilmekti. Aydınlı İhsan usta 1975 yılında heyecanla başladığı işinde usta oldu.
Aydın’ın Efeler ilçesi 1. Sanayi Sitesinde 1975 yılından bu yana cip tamiri yapan 59 yaşındaki İhsan Akdeniz’in cip sevdası çocukluğundan geliyor.
“11 YAŞIMDAN BERİ SANAYİDEYİM”
10 yaşında çırak olarak başladığı mesleğini 50 yıldır sürdüren cip ustası İhsan Akdeniz, “İlkokulu bitirdim geldim bu mesleğe başladım, hala devam ediyorum. Ciplere çok meraklıydım. Çocukken cipe binmek isterdim. Sanayide işe başladım. Tamirciliğe devam etmek istedim. Bu yaşa kadar geldim. Şimdi kendi oğlumu yetiştiriyorum. Oğlum 11 yaşında. Bende sanayiye oğlumun yaşlarındayken başlamıştım. Oğlumun da bu mesleği öğrenmesini istiyorum” dedi.
İhsan usta artık çırak bulamadıklarını bu nedenle kendi oğlunu bu mesleğe alıştırdığını söyleyerek, “Çekirdekten yetişmesi gerekiyor. Okullar tatile girdiğinde sanayiye gelip çalışması gerekiyor. Yine okuluna devam edecek. Boş zamanlarında gelecek bu işi yapacak. Liseyi dışardan okuyacak ortaokulu bitirdiğinde mesleğine devam edecek” dedi.
“TÜRKİYE’NİN HER YERİNDEN TALEP VAR”
Türkiye’nin birçok yerinden ciplere talep olduğunu söyleyen Akdeniz, “Bozdoğan, İzmir ve diğer köyler de olmak üzere bir çok yerden cip geliyor. Herkes de yapamıyor. Ustasının yapması lazım. İstanbul’dan da Aydın’a gönderiyorlar. Ben ya da başka arkadaşım yapıyor” diye konuştu.
Ciplerin özelliklerinden bahseden Akdeniz, “Bu araçlar 4×4 arazili ve ağır devir serisi var. Onun için bunlar daha dayanıklı. Hararete de dayanıklı. Öbür cipler gibi nazik değil. Bunlar biraz daha gaddar oluyor. Esnekliğinden olsun kullanımı olsun daha değişik. Bu yanımızdaki cip Tuzla cip 1967 model, 1953 model savaş zamanından kalma askeri cipte var” dedi.
“ALMANYA’YA CİP GÖNDERECEĞİZ”
Çekiş gücü nedeniyle talebin arttığını dile getiren Akdeniz, “Bu arabaya dağ keçisi denmesinin sebebi araziye çıkması. Üstüne biri olmasa da araziye bağla araba kendi gidiyor. Çamura saplanmıyor. Ciplere talep devam ediyor. Mutlaka herkesin cipi var köylerde. Ben daha çok ciplerin bakımlarını yapıyorum. Hem de al-sat yapıyorum. Kendim yılda bir tane yapabilirsem satıyorum. Sıfırdan çok araç yaptım. Yapıp Almanya’ya gönderiyoruz. Şimdi elimde bir tane var boyası bitince Almaya’ya gidecek. Gelen arkadaşlara sunuyoruz onlar da yıllarca biliyorlar” diye konuştu.
“300 BİN LİRANIN ALTINDA BİNİLECEK CİP YOK”
Ciplerin fiyatlarından bahseden Akdeniz “Fiyatları en düşük hurdalığı 150 bin lira yaptığımız masraflarıyla birlikte neredeyse 300 bin lirayı buluyor. 300 bin liranın altında binilecek araba yok” dedi.
“MALİYETLER ARTSA DA İNSANLAR VAZGEÇMİYOR”
Artan maliyetleri dile getiren Akdeniz, “Artan maliyetler bizi etkiledi. Ekonomi her yönden yükseldiği için insanlar yine de yaptırıyor. Bu araba diğerlerine göre daha uyguna geliyor. Bu araçlara hobi olarak biniyorlar. Örnek veriyorum, İstanbul’da fabrikası olan bir kişi kapısının önüne bir tane cip koyuyor. Son model arabalara bakmıyor geliyor bu arabaya bakıyor. İzmir’de bir süt fabrikasının sahibi için iki tane araba topladık. Bu cip onlar için bambaşka. Biz arabayı yaptık gönderdik. Hala biniyor. Cip ölmüyor. Çok rağbet var. Sağlam bir araba” ifadelerini kullandı.
EN BÜYÜK DESTEKÇİSİ 11 YAŞINDAKİ OĞLU”
İhsan Akdeniz’in 11 yaşındaki oğlu Berkay Akdeniz de, “Aslında ben polis olmak istiyordum. Ama şimdi kararımı değiştirdim. Cip tamiri yapacağım. Liseyi dışarıdan okuyup burada babama yardım edeceğim. Ben burada tekerlek söküp takmayı, anahtar vermeyi ve getir götür işlerini yapıyorum. Ben lastikçide çalışıyordum orada öğrendim. Alıştım artık. Bu mesleği de seviyorum” dedi.