Vatandaşların kolay ulaşım sağlamak için motosikletlere yönelmeleri Efeler İlçesi’nde hizmet veren tamircileri hem sevindirdi hem de kendilerine tamir ve bakıma getirilen motosikletleri yetiştirmek için yoğun mesaileri başladı.
“BU MESLEĞE AŞKLA BAŞLADIK”
Çocukluğundan beri motosiklet tamir işi yaptığını söyleyen motosiklet tamircisi Orçun Tuncer, “Yaklaşık 7 yıldır motosiklet tamiri dükkanı işletiyorum. Bu mesleğe aşkla başladık. Benden 4 yaş büyük abim var. İlk önce bu mesleğe o başladı. Aslında abimden heveslenmiştim. Bir bisikletim vardı, her gün yaklaşık olarak 5 kere boyardım. Komple söker, sprey boya ile boyardım ve tekrar geri toplardım. 7. sınıf öğrencisiyken sabahtan okuluma giderdim. Öğleden sonra da koşa koşa sanayiye gelirdim. Bir şeyleri söküp takardım, meraklıydım. İşi öğrendiğim ustama da çok teşekkür ederim, tamiri ben yapayım mı?, o parçayı ben sökeyim mi? diye ustama sürekli soru sorardım. Çok enteresandır ki ilkokulda olsun, ortaokulda olsun, bütün derslerim çok güzeldi. Teşekkür ve takdir belgeleriyle bitirdim. O zamanlar benimle ilgilenen öğretmenlerim eve gelirdi. Orçun’un önü çok açık, onu farklı okullara yazdıralım derlerdi. Ama ben motorcu olacağım, motosiklet tamircisi olacağım derdim. 2006 yılından beri askerlik haricinde bu meslekte etkin bir şekilde hareket ediyoruz. Benim serüvenim böyle başladı. Çok şükür hem hayatımızı idame edebiliyoruz hem de bu mesleği aşkla yapıyoruz” dedi.
“ÇIRAKLARIN YAPABİLECEĞİ ÇOK İŞ VAR AMA ÇIRAK YOK”
Usta-çırak ilişkisinin eski dönemde ki gibi olmadığını, şu an da çırakların meslek öğrenmek için değil sadece para kazanmak için geldiklerini vurgulayan Tuncer, “Şu an usta-çırak ilişkisi bizim zamanımızda ki gibi değil maalesef. Mesela şu an okullar kapandı. Biz yaz dönemlerinde okullar kapanınca bir yaz boyunca hep sanayide ustamızın yanında olurduk. Şu an böyle bir çırak yok. Biz o yaşlarda paramızı da kazanırdık, ustamız bize paramızı da verirdi, bahşiş de alırdık. Şu an dışarıda milyonlarca motosiklet var. Çırakların yapabileceği çok iş var ama çırak yok. Babalar eskiden eti senin kemiği benim diye çocuklarını sanayiye bırakırdı. Şimdi çok küçük bir şey söylediğimizde bile yapmıyorlar ya da söylediklerimizi yanlış anlıyorlar. Ertesi gün bir bakıyorsun çırak yok gitmiş. Şu an böyle bir çırak durumu söz konusu” diye konuştu.
“MOTOSİKLET İHTİYAÇ KONUMUNA GELDİ”
Günümüzde motosiklet sayısının çok artmasından dolayı işlerinin yoğunlaştığını ve trafik sorunundan dolayı motosikletin ihtiyaç haline geldiğini belirten Motosiklet Tamircisi Tuncer, “Motosiklet önceden lükstü, 10 hanede 1 tane motosiklet vardı. Şu an motosiklet ihtiyaç konumuna geldi. Hemen hemen 1 hanede 4 kişi yaşıyorsa üçü motosiklet kullanılıyor. Trafik sorunu olduğu için motosiklet tercih ediliyor. Bundan dolayı motosiklet artık ihtiyaç haline geldiği için bizim işlerimiz haliyle arttı. Tabii yaz sezonu açıldı, yazın daha çok motosiklete biniliyor. Kışın işlerimiz biraz daha düşüyor. Keyfe keder binilen motorlar yıkanıyor, temizleniyor, kışlık bakımları yapılıyor” ifadelerini kullandı.
“TAMİR FİYATLARI VATANDAŞLARA BİRAZ YÜKSEK GELİYOR”
Motosiklet bakımlarının düzenli olarak yapılmasını ve uzun yol yapan kişilerin daha dikkatli olması gerektiğini vurgulayan Tuncer, “Yaz sezonunun açılmasıyla uzun yola giden motorların ağır bakımlarını yapıyoruz. Şu an yaptığımız motosikletimiz Antalya’ya gidecek. Bu motosikletimizin yağ bakımları, sıvı bakımları, kayış bakımları, lastik bakımları, fren balata bakımları hepsine bakılıyor. Tamir fiyatları vatandaşlara biraz yüksek geliyor. Bir motosiklete fiyat çıkarttığımızda 5 dakika sürüyor ama pazarlığımız 1 saat sürüyor. Pazarlık yapamıyoruz çünkü yedek parça dolar üzerinden geliyor. Şu an bir 50 cc motosikletin, motosiklet revizyonunu odamızın bize verdiği fiyattan işçilik olarak uygulayamıyoruz. Çünkü çok yüksek bir fiyat, 2 sene önceki yaptığımız işçiliklerin fiyatlarını hala uyguluyoruz. Ama yedek parça fiyatları yerinde durmuyor. Bugün aldığımız 5 liralık bir yedek parça 1 saat sonra dolar arttığında 10 lira olabiliyor. Biz elimizden geldiğince müşterilerimizi yormadan uygun bir şekilde ilerliyoruz. Üst segment isterse üst segment malzemeler de kullanıyoruz. İsterse daha uygun fiyatlı yedek parça da toplayabiliyoruz. Bu tamamen motosikletin model ve markasına göre de değişiyor. Mesela Antalya ya gidecek olan motosikletimiz 400 cc. Bu motosikletin ağır bakımı yaklaşık 20 bin liraya mal oluyor. Tabi bu fiyat artabilir ya da düşebilir. İnsanlar bu konudan biraz muzdarip. 30 bin liraya aldığı bir motosiklete hemen bin lira, bin 500 lira gibi bir masraf edebiliyor. Sıfır bir araçta eksikler olabiliyor maalesef. Veya kişisel yaptırmak istediği modifikasyonlar oluyor. Bizlerde müşterilerimize yardımcı olmaya çalışıyoruz” dedi.
“MOTOSİKLETİ EKİPMANLARI İLE BİRLİKTE KULLANMAK CAN GÜVENLİĞİ İÇİN ÇOK ÖNEMLİ”
Türkiye’de motosiklet piyasasının artık geliştiğini söyleyen Tuncer, ayrıca motosiklet kullanan kişilerin ekipmanlarının tam olması gerektiğini belirtti. Tuncer, “Motosiklet alındığı zaman ekipmanları ile birlikte kullanmak can güvenliği için çok önemli. Bugün can güvenliği için kullanman gereken kask 2 bin liradan aşağı değil ki, 2 bin lira en alt segment. Kask 5 bin lira, 6 bin liraya kadar çıkabiliyor. Bunun yanında saat 6’dan sonra kullanılması mecburi reflektörlü yelek var. Bu da 250-300 lira civarında. Ayrıca dizlik ve bileklik alınması gerekiyor. Bunlar hep pahalı ürünler, motosikleti aldık ve işimiz bitti diye bir şey yok. Yani 30 bin liraya bir motor alıyorsunuz, can güvenliğiniz için ve motosikletinize kişisel olarak taktırabileceğiniz aksesuarlarla birlikte yaklaşık olarak bir 15 bin lira daha para harcamak zorunda kalabiliyorsunuz. Bundan dolayı da insanlarımız bu konuda şikayetçi. Ama Türkiye artık motosiklet üzerine çok gelişmiş bir ülke haline geldi. Motosiklet piyasası durmuyor” şeklinde konuştu.